Rozdz. 41 - zamordowanie Gedaliasza - okrutny Ismael

Ocena u偶ytkownik贸w:聽5聽/聽5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Ksi臋ga Jeremiasza rozdzia艂 41 - komentarz, interpretacja

Rozdzia艂 41 Ksi臋gi Jeremiasza mo偶na by wstawi膰 do krwawej ksi膮偶ki przygodowej.

(1)聽W si贸dmym miesi膮cu przyby艂 Ismael, syn Netaniasza, syna Eliszamy, z rodu kr贸lewskiego, jeden z dostojnik贸w kr贸lewskich, a wraz z nim dziesi臋ciu m臋偶贸w, do Gedaliasza, syna Achikama, do Mispy; a gdy tam w Mispie spo偶ywali razem posi艂ek,聽(2)聽powsta艂 Ismael, syn Netaniasza, i dziesi臋ciu m臋偶贸w, kt贸rzy mu towarzyszyli, i zamordowali mieczem Gedaliasza, syna Achikama, syna Szafana; pozbawili wi臋c 偶ycia tego, kt贸rego kr贸l babilo艅ski ustanowi艂 namiestnikiem kraju.聽(3)聽Zamordowa艂 te偶 Ismael wszystkich Judejczyk贸w, kt贸rzy byli u Gedaliasza na uczcie, i wojownik贸w chaldejskich, kt贸rzy tam si臋 znajdowali.

Z poprzedniego rozdzia艂u dowiadujemy si臋 偶e聽kr贸l babilo艅ski po zdobyciu Jerozolimy, ustanowi艂 Gedaliasza namiestnikiem zdobytych miast judzkich. Ismael o kt贸rym mowa pochodzi艂 z rodu kr贸lewskiego. Nie znamy motywacji jak膮 si臋 kierowa艂 morduj膮c namiestnika. Dwie g艂贸wne przyczyny to: zabicie Gedaliasza za to, 偶e ten oficjalnie s艂u偶y艂 babilo艅czykom a druga to niepogodzenie si臋 z faktem 偶e to nie on zosta艂 wyniesiony na to stanowisko. Istnieje r贸wnie偶 trzecia interpretacja ale ma艂o prawdopodobna: Ismael chcia艂 rz膮dzi膰 Jude膮, jednak wydaje si臋 to b艂臋dnym za艂o偶eniem, zwa偶ywszy na fakt, 偶e zabijaj膮c wojownik贸w chaldejskich聽nie m贸g艂 liczy膰 na przychylno艣膰 Nebukadnesara oraz na to,偶e wkr贸tce po tym 聽wydarzeniu uda艂 si臋 do Ammonit贸w. S艂usznym jest przyj臋cie, 偶e Ismael by艂 cz艂owiekiem przesi膮kni臋tym z艂em kt贸ry nie potrafi艂 znie艣膰 my艣li, 偶e to nie on zosta艂 namiestnikiem.

(4)Nast臋pnego dnia po zabiciu Gedaliasza, gdy nikt jeszcze o tym nie wiedzia艂,聽(5)聽przybyli ludzie z Sychemu, z Sylo i z Samarii - osiemdziesi臋ciu m臋偶贸w z ostrzy偶onymi brodami i w podartych szatach, z ci臋tymi ranami na ciele, a mieli ofiary z pokarm贸w i kadzid艂o w swym r臋ku, aby je z艂o偶y膰 w domu Pana.

Dziwi nieco sk艂adanie ofiar w 艣wi膮tyni kt贸rej ju偶 nie by艂o bo zosta艂a ona zniszczona. Nie da si臋 jednoznacznie stwierdzi膰 czy ludzie ci opami臋tali si臋 i przyszli prosi膰 Boga o przebaczenie czy dalej byli 艣lepi na to, 偶e B贸g nie ochroni艂 przybytku z powodu grzech贸w mieszka艅c贸w. Mo偶na przytoczy膰 r贸wnie偶 s艂owa z Ksi臋gi Izajasza 1.13-15 "Nie sk艂adajcie ju偶 ofiary daremnej, kadzenie, nowie i sabaty mi obrzyd艂y, zwo艂ywanie uroczystych zebra艅 - nie mog臋 艣cierpie膰 艣wi膮t i uroczysto艣ci.聽Waszych nowi贸w i 艣wi膮t nienawidzi moja dusza, sta艂y mi si臋 ci臋偶arem, zm臋czy艂em si臋 znosz膮c je.聽A gdy wyci膮gacie swoje r臋ce, zakrywam moje oczy przed wami, cho膰by艣cie pomno偶yli wasze modlitwy, nie wys艂ucham was, bo na waszych r臋kach pe艂no krwi."聽Ostrzy偶one brody i podarte szaty mog膮 wskazywa膰 na znak 偶a艂oby i skruchy.

Problem stanowi膮 ci臋te rany. Je艣li by艂y to rany zadane przez babilo艅czyk贸w podczas wojny to nie jest to zgorszeniem, ale gdyby zadawali je sobie sami w ramach pokuty to by艂oby to nienormalne i niezgodne z wol膮 bo偶膮. B贸g stanowczo pot臋pia samookaleczenia, nie ma upodobania w niszczeniu cia艂a ludzkiego. To co wyprawia si臋 na Filipinach, czyli biczuje a偶 do krwi a nawet s膮 ch臋tni do ukrzy偶owania jest zgorszeniem w oczach bo偶ych i zamiast zbli偶a膰 do Boga powoduje oddalenie. Zreszt膮 nie ma co si臋 dziwi膰, 偶e tak durne zachowania s膮 na Filipinach, wszach to jeden z najdzikszych kraj贸w pod wzgl臋dem prostytucji, kt贸ra daleko nie odbiega od Tajlandii.


zdj. www.flickr.com/photos/stevewall/

(6)聽A Ismael, syn Netaniasza, wyszed艂 naprzeciw nich z Mispy, p艂acz膮c po drodze. A gdy ich spotka艂, rzek艂 do nich: Chod藕cie do Gedaliasza, syna Achikama!聽(7)聽Gdy za艣 weszli do miasta, zabi艂 ich Ismael, syn Netaniasza, oraz m臋偶owie, kt贸rzy byli z nim, i wrzucili ich do cysterny.

Ismael i 10 ludzi pokona艂o 80 innych, widocznie musieli by膰 oni dobrze wyszkoleni a przeciwnik bezbronny. Czym by艂a cysterna ? Mo偶na by powiedzie膰 偶e tym czym dzisiaj, czyli zbiornikiem przeznaczonym do sk艂adowania wody.聽

(8)聽Lecz znalaz艂o si臋 w艣r贸d nich dziesi臋ciu m臋偶贸w, kt贸rzy rzekli do Ismaela: Nie pozbawiaj nas 偶ycia! Mamy bowiem zapasy ukryte w polu: pszenic臋, j臋czmie艅, oliw臋 i mi贸d. Wi臋c wstrzyma艂 si臋 i nie zabi艂 ich, ani ich towarzyszy.聽(9)聽A cysterna, do kt贸rej Ismael wrzuci艂 wszystkie trupy zamordowanych m臋偶贸w, by艂a to ta sama wielka cysterna, kt贸r膮 kaza艂 zrobi膰 kr贸l Asa, gdy broni艂 si臋 przed Baasz膮, kr贸lem izraelskim; j膮 nape艂ni艂 Ismael, syn Netaniasza, zabitymi.

Straszny widok, przypomina zbiorowe mogi艂y podczas wojen 艣wiatowych czy innych lokalnych krwawych konfliktach. 呕yjemy ju偶 tyle lat a z艂o dalej nad nami panuje.

(10)聽Potem uprowadzi艂 Ismael ca艂膮 reszt臋 ludu, kt贸ry by艂 w Mispie, i c贸rki kr贸lewskie, i ca艂膮 ludno艣膰 pozosta艂膮 w Mispie, kt贸r膮 Nebuzaradan, naczelnik stra偶y przybocznej, powierzy艂 opiece Gedaliasza, syna Achikama; tych uprowadzi艂 Ismael, syn Netaniasza, wyruszaj膮c w drog臋, by si臋 przedosta膰 do Ammonit贸w.

11 ludzi terroryzuje ca艂膮 ludno艣膰 w Mispie. Tak jak wspomniano powy偶ej, musieli by膰 bardzo dobrze wyszkoleni lub w Mispie nie by艂o broni bo t膮 zabrali babilo艅czycy a i samych mieszka艅c贸w聽musia艂a by膰 garstka. Zastanawia fakt pozostawienia przez babilo艅czyk贸w c贸rek kr贸lewskich.

(11)聽Gdy jednak Jochanam, syn Kareacha, i wszyscy dow贸dcy wojsk, kt贸rzy z nim byli, us艂yszeli o zbrodni, kt贸rej si臋 dopu艣ci艂 Ismael, syn Netaniasza,聽(12)聽zebrali wszystkich swoich ludzi i wyruszyli, aby si臋 rozprawi膰 z Ismaelem, synem Netaniasza, i dosi臋gli go u wielkich w贸d pod Gibeonem.聽(13)聽A ca艂y lud, kt贸ry by艂 przy Ismaelu, ujrzawszy Jochanana, syna Kareacha, i wszystkich dow贸dc贸w wojsk, kt贸rzy byli przy nim, ucieszy艂 si臋.聽(14)聽I wszyscy ludzie, kt贸rych Ismael uprowadzi艂 z Mispy, odwr贸cili si臋 i przeszli do Jochanana, syna Kareacha.聽(15)聽Ismael, syn Netaniasza, uciek艂 z o艣miu m臋偶ami przed Jochananem i przedosta艂 si臋 do Ammonit贸w.聽(16)聽Wtedy Jochanan, syn Kareacha, i wszyscy dow贸dcy wojsk, kt贸rzy z nim byli, zebrali ca艂膮 reszt臋 ludno艣ci, kt贸r膮 Ismael, syn Netaniasza, uprowadzi艂 do niewoli z Mispy po zamordowaniu Gedaliasza, syna Achikama, m臋偶czyzn-wojownik贸w, kobiety, dzieci i eunuch贸w, kt贸rych sprowadzi艂 z powrotem z Gibeonu,聽(17)聽i wyruszyli, i zatrzymali si臋 w gospodzie Kimhama w pobli偶u Betlejemu; zamierzali bowiem uj艣膰 do Egiptu聽(18)聽z obawy przed Chaldejczykami, dlatego i偶 Ismael, syn Netaniasza, zamordowa艂 Gedaliasza, syna Achikama, kt贸rego kr贸l babilo艅ski ustanowi艂 namiestnikiem kraju.聽

Jak si臋 oka偶e w p贸藕niejszych rozdzia艂ach nie byli oni tak szlachetni jakby si臋 mog艂o wydawa膰. Nie pos艂uchali s艂贸w proroka Jeremiasza, nazwali go k艂amc膮 i uprowadzili do Egiptu. Zlekcewa偶yli s艂owo bo偶e, stawi膮c swoj膮 g艂upi膮 m膮dro艣膰 ponad Boga.