Rozdz. 31 - poleganie na ludziach i swojej sile

Ocena u偶ytkownik贸w:聽5聽/聽5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

(1)聽Biada tym, kt贸rzy zst臋puj膮 do Egiptu po pomoc, polegaj膮 na koniach i ufno艣膰 pok艂adaj膮 w wozach wojennych, 偶e liczne, i w je藕d藕cach, 偶e bardzo silni, lecz nie patrz膮 na 艢wi臋tego Izraelskiego i nie szukaj膮 Pana.

Izrael jako nar贸d wybrany mia艂 polega膰 na Panu a nie innych narodach czy na swoje sile. 呕ydzi odwr贸cili si臋 od Boga, woleli zawrze膰 sojusz z Egiptem by wsp贸lnie walczy膰 z Asyri膮. B贸g przestrzega艂 przed tym, by nie gromadzi膰 zbyt du偶ej ilo艣ci koni (Pi膮ta Ksi臋ga Moj偶eszowa 17.16 "Tylko niech nie trzyma sobie wiele koni i niech nie prowadzi ludu z powrotem do Egiptu, aby mno偶y膰 sobie konie, gdy偶 Pan powiedzia艂 do was: Nie wracajcie ju偶 nigdy na t臋 drog臋.").聽Konie wykorzystywane by艂y g艂贸wnie w wielkich armiach, do ci膮gni臋cia rydwan贸w, woz贸w wojennych i wszelkich towar贸w niezb臋dnych do prowadzenia wojny. Kraj szed艂 w kierunku militaryzmu, wybra艂 w艂asn膮 si艂臋 i sojusze tym samym porzucaj膮c Boga.

(2)聽A jednak i On jest m膮dry i mo偶e sprowadzi膰 z艂o, a swoich s艂贸w nie cofa; i powstaje przeciwko domowi z艂o艣nik贸w i przeciwko pomocy z艂oczy艅c贸w.聽(3)聽Przecie偶 Egipcjanie to ludzie, a nie B贸g; konie ich to cia艂o, a nie duch. Gdy Pan wyci膮gnie sw膮 r臋k臋, potknie si臋 obro艅ca i upadnie broniony, i wszyscy razem zgin膮.

B贸g wielokrotnie przestrzega艂 Izrael by si臋 opami臋ta艂, wskazywa艂 偶e droga kt贸r膮 krocz膮 prowadzi do zag艂ady. Z艂o艣nikiem i bronionym jest Izrael, pomoc z艂oczy艅com i obro艅c膮 jest Egipt, kt贸ry wst膮pi艂 w sojusz z Jud膮 celem obrony przed Asyri膮.

Pos艂u偶my si臋 przyk艂adem: pewien niewolnik mia艂 zosta膰 zabity przez oprawc臋 ale od 艣mierci uratowa艂 go pot臋偶ny kr贸l, zapewniaj膮c 偶e gdy b臋dzie mia艂 k艂opoty mo偶e przyj艣膰 do niego po pomoc. Po pewnym czasie na 偶ycie niewolnika nastaje szabrownik. Ten czuj膮c si臋 zagro偶ony, idzie szuka膰 pomocy u swojego by艂ego oprawcy zamiast u kr贸la. Czy jego zachowanie jest normalne ? Nie. Jednak ludzko艣膰 dzisiaj post臋puje podobnie, szuka pomocy u z艂odziei, kr臋taczy, wchodzi w ciemne uk艂ady zamiast i艣膰 do Stw贸rcy przed kt贸rym nie ma rzeczy niemo偶liwych.

(4)聽Gdy偶 tak rzek艂 Pan do mnie: Jak warczy nad swoim 艂upem lew czy szczeni臋 lwa, gdy zwo艂uj膮 przeciwko niemu ca艂膮 gromad臋 pasterzy - lecz on nie boi si臋 ich krzyku ani nie kuli si臋 przed ich wrzaskiem, tak zst膮pi Pan Zast臋p贸w, aby walczy膰 o g贸r臋 Syjon i o jego wzg贸rze.聽(5)聽Obroni Pan Zast臋p贸w Jeruzalem, tak jak ptaki lataj膮ce nad gniazdem, ochroni i wyratuje, zachowa i wybawi.

B贸g zapewnia 偶e wyratuje Izrael od przegranej, co sta艂o si臋 chocia偶by za czas贸w kr贸la Hiskiasza a mimo to Izrael p贸藕niej poleg艂. Czy zachodzi tutaj sprzeczno艣膰 ? Nie. B贸g wybawi艂 Jerozolim臋 ale jednocze艣nie notorycznie upomina艂, 偶e cofnie pomoc gdy ta si臋 nie nawr贸ci. Po 艣mierci Hiskiasza nar贸d zacz膮艂 ponownie oddala膰 si臋 od Pana.

(6)聽Nawr贸膰cie si臋, synowie izraelscy, do tego, od kt贸rego tak bardzo si臋 oddalili艣cie!聽(7)聽Gdy偶 w owym dniu porzuci ka偶dy swoje ba艂wany srebrne i swoje ba艂wany z艂ote, kt贸re sporz膮dzi艂y dla was wasze grzeszne r臋ce.聽(8)聽I padnie Asyria od miecza, lecz nie miecza ludzkiego, i nie miecz cz艂owieczy j膮 po偶re. I b臋d膮 ucieka膰 przed mieczem, a m艂odociani jej wojownicy p贸jd膮 do rob贸t pa艅szczy藕nianych.聽(9)聽Jej ska艂a rozpadnie si臋 ze strachu, a jej wodzowie opuszcz膮 w pop艂ochu sztandar - m贸wi Pan, kt贸ry ma ognisko na Syjonie i piec w Jeruzalemie.

Kr贸l Hiskiasz poburzy艂 艣wi膮tynie na wzg贸rzach, za jego panowania ludno艣膰 ponownie skierowa艂a si臋 w stron臋 Boga. Zastanawiaj膮ce jest jednak to, dlaczego Hiskiasz wys艂a艂 okup do Sancheryba by ten odst膮pi艂 od Judei. Okup zosta艂 przyj臋ty ale wrogie wojsko i tak najecha艂o na kraj.聽W Drugiej Ksi臋dze Kr贸lewskiej 19.35-37 " czytamy: "I sta艂o si臋 tej samej nocy, 偶e wyszed艂 anio艂 Pa艅ski i pozbawi艂 偶ycia w obozie asyryjskim sto osiemdziesi膮t pi臋膰 tysi臋cy. Nast臋pnego dnia rano oto wszyscy oni - same trupy - pomarli.聽Tote偶 Sancheryb, kr贸l asyryjski, zwin膮艂 ob贸z i wyruszywszy powr贸ci艂, i zamieszka艂 w Niniwie.聽聽A gdy oddawa艂 pok艂on w 艣wi膮tyni Nisrocha, swojego boga, zabili go Adrammelek i Szareser, jego synowie, po czym uszli do ziemi Ararat. W艂adz臋 kr贸lewsk膮 za艣 obj膮艂 po nim jego syn Asarhaddon.".聽W 藕r贸d艂ach pozabiblijnych tj. kronikach Sancheryba, zapisane jest 偶e podbi艂 on 62 ufortyfikowane miasta i oblega艂 Jerozolim臋. 聽Nie ma tam jednak mowy o jej zdobyciu co gdyby nast膮pi艂o z pewno艣ci膮 by zapisano.聽