Rozdz. 23.1-11 Przyczyny upadku Samarii

Ocena u偶ytkownik贸w:聽5聽/聽5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Przyczyny upadku Samarii

Ksi臋ga Ezechiela 23.1-11 "I dosz艂o mnie s艂owo Pana tej tre艣ci: Synu cz艂owieczy! By艂y dwie kobiety, c贸rki jednej matki. Uprawia艂y w Egipcie w swojej m艂odo艣ci nierz膮d. Tam 艣ciskano ich piersi i tam obmacywano ich dziewicze 艂ono. A ich imiona to: starszej Ohola, a jej siostry Oholiba. Nale偶a艂y do mnie, rodzi艂y syn贸w i c贸rki. Ich imiona to: Ohola, czyli Samaria, a Oholiba to Jeruzalem. Ohola cudzo艂o偶y艂a, cho膰 jeszcze by艂a pod moj膮 w艂adz膮 m臋偶owsk膮, i zapa艂a艂a nami臋tno艣ci膮 do swoich kochank贸w Asyryjczyk贸w, kt贸rzy do niej przychodzili, odziani w fioletow膮 purpur臋, namiestnicy i dostojnicy; wszyscy oni to urodziwi m艂odzie艅cy, rycerze dosiadaj膮cy rumak贸w. I oddawa艂a im si臋 w swoim cudzo艂贸stwie - a wszyscy oni to kwiat m艂odzie偶y asyryjskiej - i ze wszystkimi, do kt贸rych zapa艂a艂a nami臋tno艣ci膮, kala艂a si臋 wszelkim ich ba艂wochwalstwem. Lecz nie zaniecha艂a swojego cudzo艂贸stwa z Egiptem; bo ju偶 w m艂odo艣ci jej z ni膮 obcowali, obmacywali jej dziewicze piersi i z ni膮 dawali upust swojej rozpu艣cie. Dlatego wyda艂em j膮 w r臋ce jej kochank贸w, w r臋ce Asyryjczyk贸w, do kt贸rych zapa艂a艂a nami臋tno艣ci膮. Ci ods艂onili jej nago艣膰, zabrali jej syn贸w i c贸rki, a j膮 zabili mieczem. I sta艂a si臋 przys艂owiem w艣r贸d kobiet, gdy偶 dokonano nad ni膮 s膮d贸w. A chocia偶 to widzia艂a jej siostra Oholiba, jednak jeszcze gorsz膮 ni偶 ona zapa艂a艂a nami臋tno艣ci膮 i jeszcze gorsze pope艂nia艂a cudzo艂贸stwo ni偶 jej siostra."

W 23 rozdziale Ksi臋gi Ezechiela mo偶emy przeczyta膰 o przyczynach upadku narodu izraelskiego. W wersetach od 1 do 10 przedstawiony jest p贸艂nocny Izrael w pozosta艂ych za艣 po艂udniowy czyli Judea. P贸艂nocy zosta艂 zniszczony przez Asyri臋, a po艂udniowy wiele lat p贸藕niej przez Babilon.


zdj.聽https://www.flickr.com/photos/matariki/278064562

Ohola znaczy "ona ma w艂asny namiot", Oholiba za艣 "m贸j namiot jest w niej". Stolic膮 p贸艂nocnego Izraela by艂a Samaria, Judei natomiast Jerozolima. Prawdziwa 艢wi膮tynia Pa艅ska by艂a w Jerozolimie, ale w Samarii powsta艂o miejsce kultu kt贸re mia艂o by膰 kopi膮 艣wi膮tyni jerozolimskiej cho膰 B贸g tego zabroni艂.

Samaria zamiast by膰 wierna swojemu m臋偶owi, w tym przypadku B贸g, zdradza艂a go a nie po to zosta艂a wyprowadzona z niewoli egipskiej by wraca膰 do syfu z kt贸rego zosta艂a uratowana. Izraelici przyjmowali wierzenia m.in. egipskie i asyryjskie, wierzono w wielob贸stwo, palono dzieci, uprawiano magi臋,聽astrologi臋, wywo艂ywano duchy zmar艂ych czyli demony. Nie tego ich naucza艂 Pan. Nar贸d jawnie odwr贸ci艂 si臋 od Zbawcy i z ka偶dym pokoleniem stawa艂 si臋 coraz gorszy, do tego stopnia 偶e w swojej okrutno艣ci przer贸s艂 s膮siad贸w. B贸g posy艂a艂 prorok贸w, pozwala艂 na sytuacje przez kt贸re nar贸d mia艂 si臋 opami臋ta膰 ale w ostateczno艣ci i tak zosta艂 odrzucony.

Co ma pocz膮膰 m膮偶 kt贸rego 偶ona stale zdradza a nawet przestaje si臋 do niego przyznawa膰? Czy dalej ma jej wysy艂a膰 prezenty i b艂aga膰 o jej mi艂o艣膰? B贸g tak robi艂 ale Samaria tego nie docenia艂a. Decyzj膮 bo偶a by艂o wi臋c wycofa膰 swoj膮 pomoc od Samarii (niewierna 偶ona) i wyda膰 j膮 w r臋ce tych do kt贸rych tak lgn臋艂a. Jak to si臋 dla niej sko艅czy艂o? Tragicznie! Asyria zaatakowa艂a Izrael i uprowadzi艂a mieszka艅c贸w do niewoli.

Judea widz膮c co sta艂o si臋 z Samari膮 powinna si臋 opami臋ta膰 i zaprzesta膰 uprawiania nierz膮du. Czytamy jednak, 偶e sta艂a si臋 jeszcze gorsza od ludno艣ci zamieszkuj膮cej p贸艂nocny Izrael.

Obie sytuacje mo偶na bez problemu dopasowa膰 do wielu wsp贸艂czesnych zachowa艅, wydarze艅 na 艣wiecie. Nieraz widzi si臋 jak 偶ona lub m膮偶 zdradzaj膮 drug膮 stron臋 i odchodz膮 co niejednokrotnie ko艅czy si臋 ich zgub膮. Judea to ci kt贸rzy widz膮, 偶e z艂o prowadzi do nieszcz臋艣cia a mimo to dalej w nim brn膮 licz膮c na tymczasowe przyjemno艣ci. Jedna i druga droga prowadzi do 艣mierci wiecznej.